donderdag 11 juni 2009

Op 3 juni 2009 is bij mij tongkanker vastgesteld. Voor familie en vrienden wil ik hier een blog bijhouden van het verloop.


Lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes,

Ga even zitten...

Zit je?


Liever had ik het je persoonlijk verteld, maar daar is nu weinig tijd voor.
Ik hoop dat je me verontschuldigt.

Om met de deur in huis te vallen: ik heb kanker.

Hé! Ik zei toch dat je moet gaan zitten...!


Tongkanker om precies te zijn.

Wat zeg je nou toch weer?
Kanker?
Nou ja zeg!
Waar?
Op je tong?
Nou ja zeg!
Daar heb ik nog nooit van gehoord!
Nou, ik tot afgelopen donderdag ook niet, hahaha.

Het is een tumor van zo'n twee centimeter lang en anderhalve centimeter diep aan de zijkant van mijn tong.

Even wat geschiedenis als je dat wil, zo'n twee jaar geleden heb ik heel hard op mijn tong gebeten. En met hard bedoel ik ook echt heel hard! Ik dacht werkelijk dat er een stuk afgebeten zou zijn. Daarna voelde ik een harde bonk n mijn tong. Dat is niet zo vreemd, dat is natuurlijk een
litteken van hier tot Tokyo geworden! Achteraf heb ik waarschijnlijk al op de tumor gebeten.

Sinds een maand of vijf heb ik een ontsteking. Althans, dat dacht ik. Hij wordt groter, en hij wordt pijnlijker. Ik bijt er ook gemakkelijker op.

Ook niet zo vreemd dat 'ie niet geneest gezien de stress door de situatie met Mieke die ik als wanhopig ervaar (sorry lieve Mieke, ik wil je niet aanvallen).

Twee weken geleden ben ik naar een kno arts gegaan en afgelopen donderdag kreeg ik de uitslag. Het is kwaadaardig.

Kwaadaardig? Wat nou kwaadaardig? Nou, ik ook kwaad natuurlijk! Maar daar trekt dat kankerding zich tot nu toe niets van aan ;-)

Gelukkig is Mieke mijn steun en toeverlaat in deze. Ze is afgelopen maandag de hele dag meegeweest naar het ziekenhuis in Leiden. Daar zeiden ze dat er volgende week donderdag meer onderzoeken zouden gaan plaatsvinden. Er is een longfoto gemaakt (nog geen uitslag) maar er moet nog een MRI (zeer interessante technologie btw) gemaakt worden en nog wat biopties (als je dat zo schrijft) uit mijn tong en waarschijnlijk uit mijn lymfeklieren, bloedonderzoek en wat dies meer zij.

Ik heb gevraagd of ik in Rotterdam behandeld kan worden. Gelukkig kan dat a.s. maandag al in de Dr. Daniel Den Hoed kliniek in R'dam, dat is veel dichter bij mijn familie. En bij jullie...

Maandag zullen daar meer onderzoeken plaats vinden en hopelijk wordt ik dezelfde week al behandeld.

De prognose volgens de arts in Leiden is dat een stuk tong weggesneden zal gaan worden (creepy foto's volgen nog voor de liefhebbers ;-) en dat de lymfeklieren aan de linkerkant van mijn hals weggehaald gaan worden. Daarna waarschijnlijk nog bestralingen. Iedereen zal in ieder geval even af zijn van mijn slap geouwehoer.

Afhankelijk van de uitkomst van de onderzoeken zal ik een week in het ziekenhuis blijven en daarna nog twee a drie maanden moeten herstellen.

Zoals ik al zei, Mieke is mijn steun en toeverlaat. Al sinds een tijdje gaan we gelukkig weer heel goed met elkaar om. En al een paar weken langer dan dit bekend is hoor. We zijn nog geen minnaars (meer) maar dat komt nog wel hahaha.

We doen weer leuke dingen samen en Mark ziet zijn papa en mama weer tegelijkertijd. En waarschijnlijk ziet hij ook zijn broers en zus, *en* papa en mama binnenkort weer eens samen! Ik ben echt ontzettend blij daarmee, dat is sinds zijn verjaardag op 1 oktober niet gebeurd.

Mieke gaat ook a.s. maandag met met me mee naar het ziekenhuis en daar prijs ik mij heel gelukig mee.

Het is voor mij een spannende en drukke tijd kan ik je zeggen. Ik wil tijd doorbrengen met Mark, Mieke en de kinderen en mijn broertje Ton en mijn vader en moeder. Ik zou jullie ook graag nog een keer willen zien voor ik het ziekenhuis in ga, maar ik weet niet of dat gaat lukken.

Een collega die ook met dit bijltje heeft gehakt heeft mij aangeraden om een "zaakwaarnemer" aan te stellen. In plaats van mij te bellen, bel je de zaakwaarnemer.

Ik heb Mieke gevraagd om die zaakwaarnemer te zijn. En gelukkig dat vind ze goed.

Maar ik lig nog niet in het ziekenhuis. Het is niet dat ik niet graag met je praat, anders krijg je dit bericht niet, maar ik heb het echt heel erg druk en ik kan niet iedereen te woord staan. Mieke en ik hebben afgesproken dat je haar kunt bellen na acht uur 's avonds (i.v.m. Mark) als ik opgenomen ben en daarna.

Tot die tijd kan je me emailen en ik zal proberen te antwoorden. Maar ik kan dat niet garanderen. Het spijt me maar hopelijk begrijp je dat.



En zoals beloofd met een aantal creepy foto's. Je bent gewaarschuwd. Eet smakelijk ;-)












3 opmerkingen:

  1. Oh Tongkanker was da dan?
    Ik dacht dat je Longkanker zei, met je splaakgeblek!
    Bedankt voor de foto ik wilde net een boterhammetje gaan eten.

    Anyways, sterkte en we spreken elkaar vast.
    Kan ik deze blog overigens ook doorlinken naar mensen die jou kennen en mij telkens vragen hoe is het met je broertje?
    Bijvoorbeeld Robert en (aussie) Peter?

    Mzzl je broertie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte, kwam toevallig bij je terecht omdat ik een "bultje" ontdekt hebb op de bovenkant van m'n tong en dan ga je googelen vandaar. Ik ben meer gerust gesteld maar ga toch even naar de huisarts, herken wel wat in je: krijg de indruk dat je gescheiden bent (ik ook).Wens je veel sterkte, knap zoals het aanpakt.

    Sterkte Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heey,

    Bij mijn moeder is net vanmorgen tongkanker vastgesteld. Zij zit met hetzelfde: een wond op de tong en een gezwel achteraan. Maandag laat ze een biopsie doen. Vanzelfsprekend is ze zeer ongerust, want ze weet niet wat haar te gebeuren staat.

    Zou u misschien enkele ervaringen, tips, e.d. met haar willen delen a.u.b.?

    Mijn emailadres is jens_de_koster@hotmail.com.

    Dank bij voorbaat en veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen