dinsdag 7 juli 2009

Dinsdag 7 juli 2009

Mijn herstel gaat behoorlijk goed, een voor een zijn m'n catheter en drains verwijderd. M'n canule (buisje in m'n keel om te ademen) is het hele weekend zonder problemen afgedopt geweest en is gisteren verwijderd. Vanochtend is de eerste helft van de hechtingen verwijderd, morgen gaan de laatste twaalf/dertien er uit. Het zijn een soort nietjes die met er met een speciaal tangetje uitgehaald worden. Omdat het hele gebied daar gevoelloos is voel ik daar niets van.

Het enige dat verder nog rest is m'n neussonde. Omdat ik niet goed tegen sondevoeding blijk te kunnen, zit ik nu aan een druppelaar, waardoor de voeding druppelsgewijs in m'n maag komt, zo'n 16 uur per dag, i.p.v. zes of acht "grote" porties.

Maar deze middag mocht ik voor het eerst een beetje vla eten. Dat gaat lastig, ik heb het gevoel dat er een mega grote tong in m'n mond zit, bovendien is de hele linkerkant van m'n tong gevoelloos geworden. Precies tot op de middenstreep van m'n tong. Dat is jammer, de tong is zeker niet zo ver weggesneden.

Verder is een deel van de linkerkant van m'n gezicht gevoelloos geworden, en ik weet niet of dat nog terugkomt. Het gevoelloze gebied bestaat uit een eivormig gebied direkt boven m'n oor, het gebied in m'n hals waar m'n lymfeklieren zaten en de voorkant van m'n schouder.

Foto's van m'n tong zal je niet zo mooi meer te zien krijgen. De beweeglijkheid en actieradius zijn behoorlijk achteruit gegaan. Ik kan m'n tong niet zijwaarts tegen m'n tanden duwen en m'n tong reikt nauwelijks to m'n lippen. Ik kan m'n linker mondhoek aanraken en als ik m'n lippen intrek het midden van m'n lippen, maar m'n rechtermondhoek haal ik helemaal niet meer. Ik kan dus m'n tong niet meer uitsteken. De logopediste zei al dat ik bij bepaalde activiteiten maar naar een alternatief moet gaan zoeken ;-) Vreemd genoeg bood ze niet aan om me daar bij te helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten