dinsdag 29 december 2009

Na twee weken bestralingen


De bestralingen nu zijn bijna twee weken geleden begonnen. Je wordt met het masker gefixeerd op een bed. Daarna hoor je de laboranten nog wat afstellen: hoogte, breedte en je krijgt de spatel in je mond. Van de bestralingen zelf merk je niets. Je hoort wat klik en ratel geluiden maar meer niet. Het enige vervelende van het bestralen als je daar ligt vind ik dat je speeksel achter in je keel kan komen. Er is geen mogelijkheid om dat door te slikken of uit te spugen. Dat is een paar keer benauwend geweest. Gekukkig heb ik over een poosje helemaal geen speeksel meer hahaha.

De eerste week merkte ik weinig van de bestralingen, maar langzamerhand begin ik de effecten te merken. In het begin kon ik nog redelijk eten (gezien mijn situatie dan), maar het begint steeds moeilijker te worden. Ik krijg mijn mond steeds minder ver open, slikken wordt pijnlijker en ik verlies mijn smaak. Gisteren nam ik een aardbeiendrank van Nutricia, toch een vrij stevige en karakteristieke smaak, maar ik moest op het etiket kijken wat ik aan het drinken was. Het duurt ook steeds langer voor ik mijn eten op heb. In de eerste week kon ik nog een stukje ontbijtspek eten, waarbij ik een vinger gebruikte om dienst te doen als tong. Dat gaat nu niet meer. Ik had gisteren grote moeite met een bordje ragout.

Hoewel de littekens in mijn hals trekken kan ik mijn hoofd nog behoorlijk goed bewegen. Autorijden gaat daarom nog steeds goed.

Wat me zorgen baart is de oorpijn die ik al had voor de bestralingen begonnen, aan de rechterkant dit keer. De pijn in mijn linkeroor was een symptoom van de tumor op mijn tong. Ik ben daarom naar het spreekuur van de chrirurg gegaan en die heeft met een scope via mijn neus gekeken maar hij kon niets vinden zei hij. Wat het dan wel is heeft hij niet gezegd maar ik zit wel weer constant aan de pijnstillers.

Nou, op naar Oud en Nieuw dan maar. Mark is bij Mieke met Oud en Nieuw. Net als bij Sinterklaas en Kerst heb ik Mieke gevraagd om Mark dit met zijn familie te laten vieren, hij is nu op een leeftijd dat hij het zich later kan herinneren. Maar Mieke wil dat niet. Sinterklaas niet, Kerst niet en Oud en Nieuw niet. En dat is jammer.

Ik geloof dat ik op nieuwjaarsdag geen bestralingen heb.

Aan iedereen die dit leest: een heel gelukkig nieuwjaar en bedankt voor alle berichtjes die ik heb gekregen. Ik heb je nog niet bedankt maar ik ben daar erg blij mee!

3 opmerkingen:

  1. Doet me een beetje aan "The Silence of the Lambs" denken, dat masker :-)

    Maar zonder dollen, lijkt me nogal heftig ook die bestralingen. Het is sowieso natuurlijk een moeilijk jaar voor je geweest, in alle opzichten. Als er iemand is die ik de beste wensen voor 2010 wens dan ben jij het wel.

    Groet,
    Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,
    Fijn weer van je te horen. Mijn vader had ook zo'n fantastisch masker als jou... Ik vond het eerst best eng. Maar gek genoeg ook die foto's wennen. ;-)
    Mijn vader kreeg ook na zo'n 2 of 3 weken de eerste klachten en kon uiteindelijk ook niet meer gewoon eten, had geen smaak en geen speeksel meer. Maar na ruim 3/4 jaar is de smaak weer goed, speeksel ook weer meer aangemaakt. Flesje water heeft ie wel nog altijd mee. Het is allemaal heel heftig waar je nu weer doorgaat, dat heb ik ook van dichtbij meegemaakt. Maar onthoud dat het weer beter wordt. Ik wens je dan ook heel veel sterkte de komende tijd. Een goede jaarwisseling en de allerbeste wensen voor het jaar 2010.
    Groetjes van Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey broertie, Ik ben een volger van je blogs, maar ik krijg geen berichtjes als je weer iets hebt geschreven is dat bij iedereen zo?
    Ik zal proberen wat vaker te checken of je alweer iets nieuws hebt geschreven.
    Dat masker is wel mega-cool die moet je meevragen als je straks uitgelaserd bent. Lachen met Halloween!
    Ik zie je zaterdag (als ik dan kan lopen van de kater tenminste)

    BeantwoordenVerwijderen